luni, 24 februarie 2020

“ZAHEU vameşul”, de la curiozitate la mântuire!...




  În pericopa evanghelică, “a lui Zaheu vameşul”, ni se arată că bogăţia nu este neapărat o piedică împotriva mântuirii şi totodată, pilda lui Zaheu, cel care îşi agonisise multe şi mari păcate, este un alt exemplu mare de pocăinţă alături de tâlharul de pe cruce, femeia desfrânată sau Maria Egipteanca!...Cine a fost Zaheu înainte de întâlnirea cu Hristos şi care a fost pocăinţa lui? Evanghelia spune că a fost un om bogat şi mai-mare peste vameşi, iar vameşii din vremea aceea dar şi după, nu au avut o faimă bună. Mulţi dintre ei, la fel şi Zaheu, fiind robiţi de patima lăcomiei puneau taxe mai mari decât cele datorate statului, iar aceasta o făceau deschis şi fără ruşinare, îngreunând tot mai mult poporul nevoiaş. Vameşii erau socotiţi păcătoşi şi necuraţi pentru că, încasând taxele, trăgeau fără milă spuza pe turta lor. De aceea erau ţinuţi în rând cu păgânii. Iar dacă vameşii se bucurau de un asemenea renume, oare cum trebuie să fi fost priviţi “mai-marii lor”? Iar Zaheu se număra printre aceştia. Dar păcătosul Zaheu, înfloritor şi vioi pe dinafară, văzându-L pe Hristos, pe lângă curiozitate, probabil că şi-a văzut şi cumplita “lepră” care-l acoperea, simţind că nu este alt leac pe pământ decât Hristos. Totuşi, curiozitatea lui nu este una comună, ci una care arată mai degrabă că pe Hristos îl întâlnise deja în inima lui, şi dată fiind antipatia oamenilor faţă de el şi nevrând să se amestece cu aceştia, a căutat ca măcar de la distanţă să-L vadă, pe Cel care înviase morţi şi făcuse alte minuni nemaiauzite. Numai că, această dorinţă a sa pare să nu fie realizabilă, căci el e mic de statură şi atâta lume e strânsă în jurul Mântuitorului, încât e imposibil să-L poată vedea sau să poată străbate până la El. Dar cu ochii vigilenţi de vameş vede rezolvarea urcându-se într-un sicomor, care de fel este un copac ce creşte înalt şi viguros, astfel că sicomorul devine pentru Zaheu, “scară” către Hristos...

  Ce privelişte, nu-i aşa, un bogat căţărat într-un copac ca să-L vadă pe Hristos! Dacă Hristos ar fi venit în vremurile noastre, poate că bogaţii de astăzi s-ar fi urcat în elicopter sau şi-ar fi pus bodyguarzii sau jandarmii, ca să dea lumea la o parte. Şi chiar o fac deja, când intră prin Biserici sau merg la alte evenimente, când li se pare că sunt nişte privilegiaţi sau mai vrednici decât poporul pe care îl jecmăneşte şi îi hraneşte! Măcar Zaheu este discret şi nu deranjează pe nimeni, însă vrea să-L vadă cu orice chip pe Hristos. Atât. Nu să vorbească cu El, ori să-i cerșească vreo minune. Iar vederea lui Hristos, în Euharistie, ori în rugăciune, umple totul. Pentru păcătosul Zaheu, Mântuitorul este “oglinda” lui, în care fiecare se vede aşa cum este, şi este singura oglindă care ni s-a dat nouă oamenilor ca să ne vedem aşa cum suntem, adică păcătoşi! În Hristos, în oglinda cea clară, fiecare se vede urât şi bolnav; şi mai vede şi chipul său cel dintâi, aşa cum l-a avut şi aşa cum trebuie să-l aibă mereu. Ori de câte ori auzim această sfântă istorisire, cu siguranţă au fost unii şi în vremea aceea şi sunt mulţi şi astăzi, cu simțăminte contradictorii vizavi de comportamentul neliniștitului Zaheu. Şi vor zice: Ce i-o fi trebuit aceasta!? Casă avea, masă, așijderea; se bucura de familie, de bunăstare, ce-i drept, agonisită pe cale necinstită. Și atunci, la ce folos să-și mai dorească ceva? Nu asta caută oamenii, în genere? Împlinire materială, familie, prieteni, trai decent, mergând chiar peste mări şi ţări? Și, dacă se poate, huzur, lux, bogăție, fală? Da, bogăția, măreția acestei lumi, îi aduc satisfacție celui avid de avere și putere doar o bucată de vreme. La început, îl atrage mirajul banului, al aparentei fericiri oferite, chipurile, de bogăție. Dar apoi, sufletul lui, traumatizat că nu se mai află în relația firească cu Creatorul său, îl tot caută, întreabă în stânga și-n dreapta: Unde e? De ce nu am liniște? De ce nu sunt fericit, deși am avere, familie, prieteni, proprietăți?...

  Cei mai mulţi dintre noi, căutăm mereu câte ceva în lumea această trecătoare. Căutăm oameni, căutăm minuni, căutăm cuvinte de folos, căutăm ajutor, mângâiere, sfat, căutăm informații, căutăm căldura casei ori a soarelui, căutăm, căutăm, căutăm…O viață de căutări! Dar ştim oare ce căutăm în această stare de nelinişte, adică căutăm ce ne trebuie cu adevărat? De căutare nu vom scăpa, căci este imbod pus de Dumnezeu în sufletul nostru îndreptat spre El, şi poate cel mai bine a prins această căutare Fericitul Augustin, prin cuvintele: „neliniștit e sufletul meu până nu-și va afla odihna întru Tine, Doamne”. Zaheu, călcând în picioare orgoliul personal de om matur, de om bogat şi cu vază, nesocotind judecata oamenilor - care pe bună dreptate ar fi putut râde de el, văzându-l cocoţat în copac, asemenea pruncilor - Zaheu îşi potoleşte dorul năvalnic al sufletului de a-L cunoaşte pe Hristos-Dumnezeu. Iar înţelesul duhovnicesc al Evangheliei, este că, cine vrea să-L vadă pe Hristos trebuie să se ridice în duh deasupra naturii materialnice, deasupra stării păcătoase, pentru că Hristos este mai mare decât natura. Pilda lui Zaheu conține o taină. În nici un alt chip nu poate ajunge un om a vedea pe Hristos decât urcându-se în “sicomor”, adica pe scara pocăinţei, făcând de ocară mădularele necurăției. Căinţa este cu adevărat cea dintâi treaptă a scării ce duce spre împărăţia lui Dumnezeu. Nimeni n-a suit vreodată pe treapta a doua până ce nu a urcat pe cea dintâi, a căinţei. În deşertul acestei lumi, căinţa este singura cale de a bate la poarta cerului. Poţi să baţi cu pumnul în zidul unei case oricât de mult pofteşti; nu te va auzi nimeni, nimeni nu-ţi va deschide. Dar bate în uşă, şi ţi se va deschide. Căinţa e bătaia, nu în zid ci în uşa care dă spre lumină şi mântuire, pentru că Hristos este “Uşa”! Cine se căieşte cu adevărat şi vrea să intre în casa Tatălui Ceresc, a şi bătut la uşa prin care se poate intra în această casă.

  Așadar, Zaheu s-a urcat în copac ca să-L vadă pe Domnul; cu toate acestea, Hristos l-a văzut întâi pe Zaheu, deoarece Dumnezeu nu are pe nimeni de pierdut. El caută mereu, nu obosește nicicând să ne găsească pe fiecare dintre noi, rătăciți pe cărările umbroase, ghimpoase și gloduroase ale acestei vieți. Şi Iisus, privind în sus, a zis către el: “Zahee, coboară-te degrabă, căci astăzi în casa ta trebuie să rămân”. Din cuvintele acestea se vede că nu Zaheu L-a zărit mai întâi pe Domnul, ci Domnul pe el. Şi a coborât degrabă şi L-a primit, bucurându-se. Cum să nu se fi grăbit la glasul care a adus morţii la viaţă, a liniştit vânturile, a vindecat nebunii şi a topit în lacrimi inimile păcătoşilor? Cum să nu-L primească pe cel pe care voise să-L vadă măcar o clipă, de departe? Cum să nu se bucure cu bucurie negrăită când L-a văzut în casa lui, al cărei prag nu îndrăzneau să-l treacă decât păcătoşii învederaţi? Dar aşa e iubirea Domnului. Aşa e dăruirea Lui. Pescarilor deznădăjduiţi le-a umplut mrejele care nu mai încăpeau de mulţimea peştilor; în pustie a hrănit mii de oameni flămânzi după care au mai rămas încă multe coşuri cu rămăşiţe; bolnavilor care-i cereau ajutorul le-a dat vindecare nu numai trupească, ci şi sufletească. Nu ierta păcătosului un singur păcat, ci pe toate. Evanghelia spune mai departe, că cei care se îndreptăţeau pe sine precum “fariseul”, considerându-se “drepţi”, murmurau, “zicând că a intrat să găzduiască la un om păcătos”…Poate vor fi cugetat: „Taman sub acoperişul netrebnicului ăstuia a intrat Învățătorul? Dacă ar fi Dumnezeu, cum pretinde, ar trebui să știe că averea lui e clădită pe sărăcia noastră, iar fericirea lui, pe nefericirea noastră”. Dar ca și cum Hristos n-ar fi auzit nimic din vociferările îndreptăţite ale poporului, Hristos intră în casa lui Zaheu. Ca întotdeauna, Domnul avea un plan! Știa că întâlnirea cu El îl va schimba pe “împricinatul” căutător de Dumnezeu. Așa a şi fost. Deşi nu i-a reproşat nimic, Hristos, doar prin prezența Sa dumnezeiască, a schimbat total sufletul gazdei Sale. Zaheu se apropie de Mântuitorul și arată prin cele spuse că în interiorul său s-a întâmplat ceva: s-au reașezat lucrurile, și-a venit în fire, și-a restabilit prioritățile în viață: „Doamne, jumătatea mea de avere o dau săracilor, iar dacă am nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit”. Deși textul evanghelic nu ne spune, să ne închipuim ce-o fi fost la casa bietului Zaheu după ce-a plecat Domnul? Megieșii, concitadinii se vor fi îmbulzit să primească ceea ce Zaheu a făgăduit că le va înapoia. Fericit și împăcat, luminat și binecuvântat, Zaheu împărțea averea. Nu cu tristețe și resemnare, ci cu bucuria de a dărui, de a se elibera de ceea ce-l făcuse “mic”, despărțindu-l de Dumnezeu și de semeni. Zaheu a sărăcit material, dar s-a îmbogățit duhovniceşte. Și-a împărțit bogăția pentru a câștiga Împărăția!...

  Iar Hristos nu întârzie, şi ca Dumnezeu, spune: “Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că şi acesta este fiu al lui Avraam. Căci Fiul Omului a venit să caute şi să mântuiască pe cel pierdut”…Şi spre uluirea “drepţilor” din afară, răspunsul Mântuitorului faţă de pocăinţa păcătosului Zaheu, a căzut ca un trăsnet. Iată cum Hristos a adus imediat mântuire lui Zaheu, atât de dispreţuit de altfel de cei ce, cu siguranţă, se considerau cu mult mai vrednici decât el. Pentru aceasta însă ei au rămas „afară”, iar Zaheu s-a mântuit „înăuntru” cu Hristos. Acum, punem şi a doua întrebare: Cine a devenit Zaheu după întâlnirea cu Hristos? Zaheu cel plecat de acasă a murit şi în locul lui s-a ridicat un alt Zaheu, o făptură nouă după cum spune Apostolul: “Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă”. A fost unul dintre “cei şaptezeci de Apostoli” ai Domnului Iisus Hristos. Zaheu este simbolul bogatului nedrept dar apoi pocăit, al celui pierdut și îndreptat, care aduce mântuirea nu numai pentru sine dar și pentru întreaga sa casă. După Înălțarea la Cer a Mântuitorului, Sfântul Ap. Zaheu l-a însoțit pe Sf. Apostol Petru în călătoriile sale misionare. Tradiția sfântă spune că Zaheu a fost numit episcop în Cezareea Palestinei de către Sf. Apostol Petru, și că a murit în pace ca primul episcop al Cezareii.
                                                             Pictor, teolog, Vasile Neguş