duminică, 24 noiembrie 2019

“SAMARINEANUL milostiv” – chipul lui Hristos şi al creştinului!


  
    
   
   EVANGHELIA “samarineanului milostiv”, ne arată importanţa veşnică a milei şi ne avertizează că nu putem să ne apropiem de Dumnezeu, decât apropiindu-ne de nevoile sufleteşti sau trupeşti ale semenilor noştri. Pe lângă înţelesul imediat al cuvintelor evanghelice, Sf. Scriptură ne învaţă că “sub literele ei” există şi un înţeles mai adânc, duhovnicesc, adică Scriptura are şi “trup şi suflet”. Cuvintele ei sunt “icoane” ale înţelesurilor veşnice şi inepuizabile ale Cuvântului lui Dumnezeu, fiind scrise de oameni sfinţi sub inspiraţia Sf. Duh, deci este o lucrare divino-umană, şi ceea ce este omenesc este “trupesc” iar ce este revelaţia lui Dumnezeu, este “sufletesc”, duhovnicesc şi infailibil. De aceea, Sf. Scriptură nu o poate înţelege decât, tot oamenii sfinţi, sub inspiraţia harului Sf. Duh şi ca să nu ne rătăcim sau şi mai rău, să naştem erezii, mereu trebuie să apelăm la Sf. Părinţi, prin Biserica lui Hristos. Astfel, în pilda “samarineanului milostiv” înţelesurile duhovniceşti mai adânci, vii dar şi simbolizatoare, ar fi cele care le descriem mai departe.
    
   Trecând peste începutul pericopei evanghelice care se referă la învăţătorul de lege ce vroia să se îndrepte pe sine, ispitindu-L pe Hristos, înţelegem că “omul ce se coboră de la Ierusalim la Ierihon”, este Adam şi prin el toată omenirea, care alegând păcatul am căzut cu toţii din “Ierusalimul ceresc” în “Ierihonul pământesc”, al patimilor. Tâlharii sunt puterile drăceşti ce neîncetat ne vrăjmăşesc dar pot fi şi alegerile noastre egoiste, căci voia este a noastră şi nu ne poate obliga nimeni să alegem păcatul. Făcându-le voia demonilor, însoţindu-ne cu răul în viaţa noastră pământească, atunci suntem dezbrăcaţi de veşmintele harului, ale credinţei, virtuţiilor şi faptelor bune. “Preotul” amintit aici simbolizează preoţia şi Legea vechi-testamentară iar “levitul” simbolizează drepţii şi proorocii “umbrei” Legii Vechi. Indiferenţa lor faţă de cel “tâlhărit” arată neputinţa acestei Legi de a mântui pe cineva! Samarineanul milostiv este Hristos dar şi chipul Său în noi toţi, este un călător “străin”, diferit ca neam şi credinţă, de la care un evreu nu se aştepta niciodată să primească vreun ajutor, este Mesia cel aşteptat, care Dumnezeu fiind, “se face om ca pe om să-l îndumnezeiască”. Natura umană căzută în păcat şi rănită de patimi nu putea fi salvată şi vindecată decât de “cineva” lipsit de orice păcat, deasupra oricărei nedesăvârşiri, iar aceasta numai Dumnezeu Însuşi o putea face.
    
   Mântuitorul Hristos este “Samarineanul” ce se coboară chenotic din sânul Sf. Treimi, ca Fiu al Lui Dumnezeu şi Fiu al Omului, ca să vindece omul cel rănit prin neascultare şi să-i lege “strâns” rănile prin harul Sf. Duh, cu legături tămăduitoare şi veşnice. “Tămăduitorul” are felurite leacuri care vindecă, şi cu un cuvânt leagă rănile, cu altul toarnă untdelemn iar cu altul toarnă vin. El leagă rănile cu o Lege mai “strânsă”, desăvârşită, tămăduieşte prin iertarea păcatelor şi curăţă cu vinul bucuriei veşnice, prin aducerea aminte de veşnicie şi judecată dreaptă. Untdelemnul şi vinul, sunt materii componente şi simboluri ale Sf. Taine din Legea cea Nouă a Evangheliei. Hristos-Dumnezeu “unge” omenirea bolnavă de păcate cu “untdelemnul” Botezului şi al Mirungerii, şi toarnă apoi “vinul” Sf. Euharistii, adică Sângele şi Trupul Său, spre vindecarea sufletului şi a trupului, spre iertarea păcatelor şi viaţă veşnică. Dacă rănile noastre, ale “răniţilor” dintre tâlharii de moarte “cei vechi” şi nemilostivi, sunt neascultările noastre, atunci “dobitocul” pe care suntem “căraţi” neîncetat este Trupul lui Hristos, ce ne cheamă mereu şi vrea să ne ducă neîntârziat la “casa de oaspeţi”, adică în Biserica Sa. Aici este primit oricine vrea să intre ca să se vindece de păcate şi patimi, şi unde Însuşi Hristos ne îngrijeşte cu milă şi dragoste de Părinte. Dar El “plecând” de pe pământ lasă doi dinari gazdei, gazda fiind slujitorii Săi puşi în Biserica Sa prin Taina Preoţiei Lui, iar cei doi dinari sunt Vechiul şi Noul Testament, prin care este revelat veşnicul Împărat şi Stăpân la toate. Grija ce o lasă “slujitorilor” Săi este nemăsurată, dar tot nemăsurată va fi şi pedeapsa “negrijei” sau răsplata pentru grija acordată “bolnavilor”, ce ajung, atenţie, nu spune în vreun spital oarecare, ci spune într-o “casă de oaspeţi”! Iar oaspeţii sunt mai importanţi ca “slujitorii” casei, cărora li s-a încredinţat o răspundere aşa de mare faţă de oaspeţi. La sfârşit, Hristos spune că se va întoarce, adică la “a doua Sa venire”, şi va răsplăti tuturor orice osteneală faţă de oricare bine l-am făcut întru mântuirea comună. La sfârşitul lumii ni se vor număra “talanţii” la toţi, şi ferească Dumnezeu să-i fi îngropat cineva şi nu să-i fi înmulţit mai ales!
    
   Desigur, putem rosti predici frumoase despre iubirea de Dumnezeu şi de aproapele, dar limbajul faptelor bune săvârșite în situații concrete, fapte izvorâte din iubire sinceră, smerită și milostivă, este mai convingător decât orice vorbire pentru oamenii aflați în nevoi, răniți de patimi, suferinzi de boală, sărăcie sau singurătate. Lumea de astăzi şi tentaţiile ei ne îndeamnă mai degrabă să ne “cheltuim” viaţa în deşert, în destrăbălare şi distracţii neobosite, dar Biserica ne cheamă la înfrânare şi asceză, la curăţie sufletească şi trupească. Lumea ne îndeamnă la mâncare şi băutură peste măsură, în timp ce Biserica ne vorbeşte despre post, cumpătare şi milostenie, adică vrea să ne vindece pe toţi ca să putem călători pe “picioarele” noastre în Raiul desfătării veşnice, nerămânând schilodiţi şi prinşi în fiarele patului anchilozant al “şeolului” disperării veşnice. Iar la sfârşitul pericopei evanghelice, Hristos ne îndeamnă pe toţi, zicând: „Du-te şi fă şi tu asemenea!” Apleacă-ţi genunchiul tău lângă cel care suferă sau pătimeşte, fie de boală, fie de singurătate, fie de lipsa unui sfat ori a unui cuvânt bun! Dacă eşti sărac şi nu poţi ajuta material pe aproapele tău, dă-i măcar cuvântul tău bun! Arată-i cât a pătimit Hristos! Îmbărbătează-l în singurătatea ori suferinţa lui şi vei fi şi tu un „samarinean milostiv”.
     
   De câte ori nu vedem în jurul nostru oameni care, se mai prefac şi astăzi că nu ştiu prea multe despre Dumnezeu, ori că nu ştiu cine este aproapele lor sau ce datorie morală şi creştinească au faţă de acesta? Fac unii milostenie pentru cei adormiţi ai lor, dând de pomană rudelor, prietenilor şi cam atât. Aceasta însă nu este milostenie, ci schimb de bunuri! Când facem milostenie pentru cei adormiţi să aducem bucurie văduvei, săracului şi orfanului. La aceia să ajungă blidul nostru de mâncare, căci aceea este pomană! Să facem milă cu cei care cu adevărat au nevoie de milă, fără să încurajăm nici lenea cuiva, căci de aceea zice Biserica, “înainte să dai cuiva ceva, să asude milostenia în mâna ta”! Am progresat în tehnică, în maşini, in zgârie-nori şi în lumini de tot felul. Am progresat material, ştiinţific, economic, comercial. Dincolo de acestea însă, nu am progresat aproape în nimic, ci am căzut şi mai jos. Dacă “progres” cu adevărat este iubirea, şi “lipsă” este ura, atunci dacă Hristos ne va cântări cu “cântarul” iubirii Sale, mă tem că tuturor ne va scrie pe “ieşirea din spital” din “casa de oaspeţi”, numai zerouri, adică “nevindecabil” şi “irecuperabil”! Diavolul ne-a înfundat urechile cu dopuri de ceară şi am devenit surzi, nu mai auzim apelurile disperate ale semenilor noştri ce strigă din toate colţurile: “ai milă”, “ajutor”, “nu mă lăsa”…Sunt cei flămânzi, întemniţaţi, robiţi, orfani şi văduve, bolnavi şi infirmi, şomeri şi loviţi de nenorociri sau alte cauze vremelnice, însă toate proniatoare, pe care le îngăduie Dumnezeu. Mai este cineva astăzi “samarinean”, mai facem şi noi “asemenea” lui Hristos!?...
                                                  Pictor, teolog, Vasile Neguş